مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در استان مدیریت پسماند اولویت نیست و شرایط مدیریت پسماند شهری و روستایی نامطلوب و در برخی مناطق مناسب نیست، کما اینکه طرح مدیریت اجتماعی پسماند یعنی تفکیک زباله از مبدأ اجرا شد و راهی جزء اجرای این طرح وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳ 10 June 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور ۲۱ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به احیای تالاب دهنو بعد از ۲۰ سال به صورت فصلی، اظهار کرد: امسال با پیگیری‌های لازم بودجه‌ای برای مطالعات و احیای این تالاب مصوب شد، احیای فصلی تالاب می‌تواند به کنترل گرد و غبار و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تکمیل فاز پنجم احیای تالاب گندمان، افزود: سال گذشته برج پرنده نگری در حاشیه تالاب گندمان افتتاح شد که ظرفیت مناسبی برای گردشگری پایدار و رونق گردشگری به شمار می‌رود، می‌توان گفت احیای تالاب گندمان کار بزرگی بود که در سطح خاورمیانه انجام شد، در حقیقت احیای یک اکوسیستم ارزشمند منجر به افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و کمک به کشاورزان شده است.

موزه تاریخ طبیعی چهارمحال و بختیاری؛ ظرفیتی ویژه برای توسعه گردشگری

یوسف‌پور در ادامه با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی استان چندین سال راکد مانده بود، تصریح کرد: طی این دو سال بیش از چهار میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع هزینه شد و سال گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر از این موزه بازدید کردند، در حقیقت موزه تاریخ طبیعی استان بین موزه‌های کلان کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و ظرفیت ویژه برای گردشگری به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: البته راه‌های قانونی بررسی می‌شود تا موزه تاریخ طبیعی استان به بخش خصوصی واگذار شود و هزینه‌هایی که سالیان گذشته برای این موزه انجام شده به درستی از آن استفاده شود.

یوسف‌پور گفت: مرکز مدیریت پارک ملی تنگ صیاد در مرحله سفت کاری بوده که امید است به شرط تامین اعتبار امسال به بهره‌برداری برسد، از طرفی مهمانسرایی در تنگ صیاد وجود داشت که به مرکز تشخیص درمان حیات وحش تبدیل شد، به دلیل اینکه از این نوع مرکز در جنوب و غرب کشور وجود ندارد می‌تواند بهترین مرکز دامپزشکی در حوزه حیات وحش کشور به شمار رود.

شکار شبانه در پارک ملی تنگ صیاد

وی با اشاره به بحث شکار شبانه در پارک ملی تنگ صیاد، بیان کرد: طی سه سال گذشته درصد چشمگیری از حیات وحش تنگ صیاد کاهش یافته که دلیل آن مباحثی همچون خشکسالی و البته عمدتاً ناامنی منطقه در شکار شب بوده است که اقدامات مدیریتی در راستای به حداقل رسیدن شکار شبانه همچون خریداری تجهیزات جدید از جمله دوربین دید در شب، دوربین عکاسی با زوم بالا و به روزرسانی شبکه بیسیم دیجیتال انجام شده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت ۶۰ درصد مساحت استان تحت پوشش بی‌سیم دیجیتال قرار دارد و تا ۹۰ درصد امکان پوشش وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از افزایش سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست از ۱۱.۸ درصد به ۱۵.۳ درصد در سال گذشته خبر داد.

یوسف‌پور اضافه کرد: در راستای حفاظت از گونه‌های گیاهی، با همکاری مرکز تحقیقات و مساعدت سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مطالعاتی و تکثیر گونه گیاهی زنیان پیرکوه در کوه کلار که در عرصه کمتر از ۳۰۰ متر مربع بوده آغاز شده است، همچنین گونه بسیار ارزشمند عروس سنگ که ۱۲ گونه بوده، اطلس عروس سنگ‌های استان گردآوری شده که طی روز‌های آتی رونمایی می‌شود، در حقیقت این کار گامی در راستای حفظ گونه‌های گیاهی واجد ارزش و در معرض خطر بوده است.

چرای دام مازاد بر ظرفیت مراتع؛ بلای جان محیط زیست

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه محیط زیست و طبیعت با دو چالش مواجه است، گفت: چرای دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت در مراتع موجب از بین رفتن گونه‌های گیاهی، فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع شده است، البته روزی فرا می‌رسد که جایی برای چرای دام در استان وجود نخواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: چالش دیگر بحث پسماند بوده که می‌توان گفت در استان مدیریت پسماند اولویت نیست و شرایط مدیریت پسماند شهری و روستایی نامطلوب و در برخی مناطق فاجعه بار است، کما اینکه طرح مدیریت اجتماعی پسماند یعنی تفکیک زباله از مبدأ اجرا شد و راهی جزء اجرای این طرح وجود ندارد.

یوسف‌پور افزود: در حقیقت هیچ محل دفن استانداردی در استان برای دفن سنتی زباله‌ها وجود ندارد و بهترین راه‌حل این است که به سمت تفکیک زباله از مبدأ حرکت کنیم، البته دو سال گذشته طرح جامع مدیریت پسماند شهر شهرکرد به تصویب رسید

وی در ادامه یادآور شد: پسماند‌های پزشکی در بخش دولتی در حد بسیار عالی خنثی‌سازی می‌شوند، اما در بخش خصوصی ایراداتی وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۶ هزار هکتار از دشت خانمیرزا میزان عرصه‌ای بوده که مستعد تولید گرد و غبار است که اعتبارات ملی و کار مطالعاتی را می‌طلبد، زیرا امکان و قابلیت احیای تالاب خانمیرزا وجود دارد، یعنی به واسطه چشمه‌های موجود و آب ناشی از بارش در فصل بارندگی می‌توان روان‌آب‌ها را به این تالاب هدایت کرد تا احیا شود، می‌توان گفت بزرگترین خدمت به مردم خانمیرزا احیای این تالاب است.

وی ادامه داد: قرار بود در عرصه ۱۹۶ هکتاری در تالاب خانمیرزا مسکن ملی احداث شود که صراحتاً اعلام شد که بر اساس قانون مدیریت تالاب‌ها، آن دسته از تالاب‌هایی که خشک شده همچنان جزو تالاب به شمار می‌رود و سازمان مکلف به حفاظت و احیای آنهاست، در حقیقت احیای تالاب نیاز به مطالعه دارد که باید اعتبار لازم برای مطالعات اخذ و به سمت احیای آن پیش برویم.

قاچاق چوب در مناطق جنگلی سبز کوه و هلن؛ از طریق خودرو‌های سبک

یوسف‌پور در ادامه افزود: در مناطق جنگلی سبز کوه و هلن قاچاق چوب انجام می‌شود، می‌توان گفت قاچاق چوب از طریق خودرو‌های سبک صورت می‌گیرد که موضوعی جدی است.

وی بیان کرد: تعداد دستگیرشدگان شکار و صید، تخریب اراضی، بوته‌کنی و علوفه چینی در سال گذشته ۴۶۷ نفر و امسال تاکنون ۶۷ نفر گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین خاطرنشان کرد: کارخانه خمیر مایه ناغان از بسیاری از تعهدات خود عدول کرده و مدتی تعطیل و چندین ماه پلمب شد، اکنون پایان تیرماه آخرین فرصت برای انجام اقدامات لازم است در غیر این صورت و در صورتی که گامی برداشته نشود این کارخانه تعطیل خواهد شد.

وی گفت: در حوزه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اعتبارات مصوب ۳۲۱ درصد رشد داشت، تلاش می‌شود از همه ظرفیت‌های در اختیار برای رشد و ارتقای شاخص‌های محیط زیست استان استفاده شود، از طرفی سال گذشته ۱۳۰۷ زیست محیطی صادر شده که در این راستا رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار