مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با رشد حدود ۳۶ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بودیم.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳ 05 June 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مسلم شجاعی ۱۶ خردادماه در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کار‌های وابسته اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر اینکه بخش گردشگری بدون بخش خصوصی راه به جایی نمی‌برد، اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما نسبت به سال ۹۸ با کاهش آمار گردشگران خارجی مواجه هستیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با رشد حدود ۳۶ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت اول چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری مشخص شود، عنوان کرد: توسعه یک امر درون‌زا است، زمانی‌که گنج این استان در حوزه گردشگری مشخص شد، آن‌گاه باید تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای جذب گردشگر به آن سمت هدایت شود، اگر اولویت استان کوچ عشایر در نظر گرفته شد، باید نوک پیکان تمامی فعالیت‌ها از جمله تبلیغات و تولید محتوا به این سمت برود.

شجاعی بیان کرد: ظرفیتی که برای توسعه گردشگری در چهارمحال و بختیاری انتخاب می‌شود، باید قابل رقابت با سایر استان‌ها یا منحصر به فرد باشد تا بتوان گردشگر خارجی را به سفر به این استان ترغیب کرد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: می‌توان از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی بزرگ، فم‌تورها، خبرنگاران خارجی حاضر در ایران و خبرنگاران فعال در حوزه گردشگری برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: طراحی رویداد‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، بازی‌های بومی و محلی می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند، اما باید به این نکته توجه کرد که نظارت بر حضور گردشگران باید با جدیت توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دنبال شود، سکوت طبیعت جذاب است و نباید اجازه دهیم، آلودگی صوتی آرامش محیط را برهم بزند.

شجاعی گفت: دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمادگی دارد، محتوای رسانه‌ای تولید شده توسط استان‌ها به زبان‌های خارجی را به گردشگران ارائه دهد.

چهارمحال و بختیاری تاکنون نتوانسته در جذب گردشگر خارجی موفق عمل کند

شهرام زارع- رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در این جلسه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان به خوبی در سطح ملی معرفی نشده است، اظهار کرد: می‌طلبد وزارت میراث‌فرهنگی در معرفی مکان‌های گردشگری این استان همراهی داشته باشد.

وی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری تاکنون نتوانسته در جذب گردشگر خارجی موفق عمل کند، توسعه گردشگری و ورود گردشگران خارجی می‌تواند به اقتصاد گردشگری استان و معیشت فعالان این حوزه کمک کند.

زارع با اشاره به اینکه سالانه تعداد زیادی گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر می‌کنند، توضیح داد: می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت همجواری با این استان و همراهی اتاق بازرگانی اصفهان، گردشگران خارجی را برای حضور در مناطق گردشگری این استان سوق داد.

رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر علاقه‌مندی گردشگران خارجی به حضور در مناطق بکر، گفت: مناطق بکر بسیاری در این استان از جمله روستای پلکانی سرآقاسید، چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان وجود دارد که می‌تواند برای گردشگران خارجی جذاب باشد، اما تاکنون از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای راهنمایان گردشگری در حوزه‌های مختلف را دارد، راهنمایان گردشگری باید به زبان‌های خارجی مسلط شوند.

برگزاری جشنواره فرش و گز در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد

در پایان سعید فیاضی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار‌های وابسته اتاق بازرگانی استان با اشاره به حضور گردشگران خارجی در سایر کشور‌های جهان، اظهار کرد:، اما ایران طبق آمارها، سهم اندکی از حضور گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار‌های وابسته چهارمحال و بختیاری افزود: می‌توان با استفاده از ارتباط با کشور عراق و ترکیه، نسبت به جذب گردشگر خارجی اقدام کرد.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش راهنمایان گردشگری برای ارتباط با گردشگران خارجی برای معرفی چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: واحد آموزش اتاق بازرگانی این استان، آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع در این حوزه را دارد، راهنمایان گردشگری باید به زبان‌های خارجی مسلط باشند.

فیاضی با اشاره به اینکه باید شاخصه گردشگری علمی تقویت شود، بیان کرد: این مسئله به جذب گردشگر کمک می‌کند.

وی برگزاری جشنوار‌های فرهنگی، هنری، ورزشی را در جذب گردشگر موثر دانست و اضافه کرد: برگزاری جشنواره فرش و گز در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار